Συχνές Ερωτήσεις Λειτουργίας του Νοσοκομείου | Συχνές Ερωτήσεις Εφαρμογής του Γ.Κ.Π.Δ.

 

 

Συχνές Ερωτήσεις Λειτουργίας του Νοσοκομείου

 

Ερώτηση 1: Ποιές μέρες εφημερεύει το Νοσοκομείο;

Απάντηση: Το Νοσοκομείο εφημερεύει καθημερινά όλο τον χρόνο.

 

Ερώτηση 2: Που βρίσκεται το Γραφείο Κίνησης Ασθενών;

Απάντηση: Στο ισόγειο, στην κεντρική είσοδο του Νοσοκομείου.

 

Ερώτηση 3: Που βρίσκεται η Γραμματεία των Εξωτερικών Ιατρείων καθώς και τα Εξωτερικά Ιατρεία;

Απάντηση: Η Γραμματεία των Εξωτερικών Ιατρείων βρίσκεται στο ισόγειο στην κεντρική είσοδο του νοσοκομείου, αμέσως μετά το Γραφείο Κίνησης ασθενών, ενώ τα Εξωτερικά Ιατρεία βρίσκονται στον διάδρομο αριστερά της γραμματείας των εξωτερικών ιατρείων.

 

Ερώτηση 4: Η ασφάλεια μου έχει λήξει ή είμαι ανασφάλιστος/η. Μπορώ να επισκεφτώ κάποιον Ιατρό του Νοσοκομείου και να κάνω εξετάσεις;

Απάντηση: Ναι. Από 21/02/2016 ανασφάλιστοι και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, έχουν το δικαίωμα της ελεύθερης πρόσβασης στις Δημόσιες Δομές Υγείας και δικαιούνται νοσηλευτικής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Για την παροχή των υπηρεσιών της παρούσας ρύθμισης προς τους δικαιούχους απαιτείται υποχρεωτικά η κατοχή Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.).

 

Ερώτηση 5: Που μπορούν να απευθυνθούν οι ασθενείς που δεν διαθέτουν Α.Μ.Κ.Α.;

Απάντηση: Εάν ο ασθενής πρόκειται να νοσηλευτεί ή είναι ήδη νοσηλευόμενος, θα πρέπει να απευθυνθεί στο Γραφείο Κίνησης Ασθενών το οποίο βρίσκεται ισόγειο, στην κεντρική είσοδο του Νοσοκομείου. Εάν ο ασθενής θέλει να εξεταστεί στα Εξωτερικά Ιατρεία θα πρέπει να απευθυνθεί στην Γραμματεία Εξωτερικών Ιατρείων.

 

Ερώτηση 6: Πως κλείνω ραντεβού στα Τακτικά Εξωτερικά Ιατρεία;

Απάντηση: Για πληροφορίες και προγραμματισμό του ραντεβού σας στα Τακτικά Πρωινά και Απογευματινά Εξωτερικά Ιατρεία, μπορείτε είτε να επισκεφθείτε την Γραμματεία Εξωτερικών Ιατρείων είτε να καλέσετε στο τηλέφωνο 22813 60523 από Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 09:00 – 14:00. Για την ταχύτερη εξυπηρέτηση σας κατά τον προγραμματισμό του ραντεβού σας στα Εξωτερικά Ιατρεία, αναφέρετε μας τον Α.Μ.Κ.Α. σας ή τον κωδικό ασθενούς που έχετε στο Νοσοκομείο μας.

Εάν δεν μπορείτε να πραγματοποιήσετε το ραντεβού σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε εγκαίρως μαζί μας για ακύρωση του ραντεβού σας έτσι ώστε κάποιος άλλος πολίτης να εξυπηρετηθεί στη θέση σας.

 

Ερώτηση 7: Πόσο στοιχίζει η επίσκεψη σε Απογευματινό Εξωτερικό Ιατρείο;

Απάντηση: Το κόστος επίσκεψης είναι 24 ευρώ.

 

Ερώτηση 8: Έχω γραμμένες εργαστηριακές εξετάσεις από Ιατρό εκτός Νοσοκομείου (Αγροτικό Ιατρό-Ιδιώτη Ιατρό). Μπορώ να κάνω τις εξετάσεις στο Νοσοκομείο;

Απάντηση: Ναι, εάν έχετε ηλεκτρονικό παραπεμπτικό και το παραπεμπτικό αυτό δεν έχει λήξει. Θα πρέπει, έχοντας μαζί σας το ηλεκτρονικό παραπεμπτικό, να απευθυνθείτε στην Γραμματεία Εξωτερικών Ιατρείων ώστε κλείσετε ραντεβού. Εάν δεν έχετε δημόσια ασφάλεια υγείας (και άρα δεν έχετε ηλεκτρονικό παραπεμπτικό), η Γραμματεία Εξωτερικών Ιατρείων θα σας ενημερώσει για το ποσό, που βάσει τιμολογίου, θα πρέπει να καταβάλετε.

 

Ερώτηση 9: Από πού και πότε παραλαμβάνω τα αποτελέσματα των εργαστηριακών εξετάσεων;

Απάντηση: Από το ειδικό γραφείο που βρίσκεται στο ισόγειο, στον χώρο αναμονής των Εξωτερικών Ιατρείων. Καθημερινά 11:00 με 12:00 εκτός Σαββάτου, Κυριακής και Αργίας.

 

Ερώτηση 10: Μπορώ να έχω αντίγραφο της ακτινογραφίας μου σε cd;

Απάντηση: Ναι. Οι ακτινογραφίες, όπως και οι αξονικές και μαγνητικές τομογραφίες, μπορούν να δοθούν σε cd:

α) Με αίτηση στη γραμματεία του ακτινολογικού, για όσους είναι ασθενείς ημέρας,

β) Με αίτηση στο Αρχείο του Νοσοκομείου για όσους είναι ασθενείς της βραχείας ή έχουν νοσηλευτεί στο Νοσοκομείο.

 

Ερώτηση 11: Που βρίσκονται τα Επείγοντα Περιστατικά;

Απάντηση: Το Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών (Τ.Ε.Π.) διαθέτει ξεχωριστή είσοδο η οποία βρίσκεται αριστερά της κύριας εισόδου του Νοσοκομείου.

 

Ερώτηση 12: Εξετάστηκα στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών και ο Ιατρός μού συνέστησε αναρρωτική άδεια. Τι πρέπει να κάνω;

Απάντηση: Θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ασφαλιστικό σας φορέα έχοντας μαζί σας το έντυπο «Σύσταση Αναρρωτικής Άδειας» που θα σας έχει χορηγήσει ο Ιατρός κατά την εξέταση σας στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών.

 

Ερώτηση 13: Τι δικαιολογητικά – έγγραφα πρέπει να φέρω κατά την εισαγωγή μου στο Νοσοκομείο;

Απάντηση: Κατά την εισαγωγή σας στο Νοσοκομείο θα πρέπει να προσκομίσετε το βιβλιάριο υγείας σας καθώς και τον Α.Μ.Κ.Α. σας.

 

Ερώτηση 14: Που μπορούμε να πρωτοκολλήσουμε έγγραφο και να πιστοποιήσουμε το γνήσιο της υπογραφής και το ακριβές αντίγραφο;

Απάντηση: Στον Α΄ όροφο στην Γραμματεία (Πρωτόκολλο).

 

Ερώτηση 15: Πού μπορώ να θεωρήσω το γνήσιο της υπογραφής του Ιατρού μου;

Απάντηση: Στον Α’ όροφο, στον Διοικητικό Διευθυντή.

 

Ερώτηση 16: Πώς μπορώ να πάρω αντίγραφο του ιατρικού μου φακέλου;

Απάντηση: Με σχετική αίτηση την οποία μπορείτε να προμηθευτείτε από την Γραμματεία (Α’ όροφος) και να την καταθέσετε στο Γραφείο Κίνησης (ισόγειο).

 

Ερώτηση 17: Πώς μπορώ να πάρω βεβαίωση νοσηλείας;

Απάντηση: Με σχετική αίτηση την οποία μπορείτε να προμηθευτείτε από την Γραμματεία (Α’ όροφος) και να την καταθέσετε στο Γραφείο Κίνησης (ισόγειο).

 

Ερώτηση 18: Ποιος θα με ενημερώνει για την κατάσταση της υγείας μου;

Απάντηση: Ο Θεράπων Ιατρός θα σας ενημερώνει (ή τους οικείους σας) για την πορεία της υγείας σας.

 

Ερώτηση 19: Εάν ο Θεράπων Ιατρός αποφασίσει ότι πρέπει να χειρουργηθώ πόσο χρόνο θα περιμένω;

Απάντηση: Εξαρτάται:

Τα οξέα περιστατικά, που εξετάζονται και διαγιγνώσκονται στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών, χειρουργούνται άμεσα.

Ο χρόνος αναμονής για τα προγραμματισμένα (τακτικά) περιστατικά εξαρτάται από την κλινική εκτίμηση της κατάστασης του ασθενή, από την αξιολόγηση της βαρύτητας της νόσου και από την κατάταξη του περιστατικού σε κατηγορίες χειρουργικών επεμβάσεων, που έχει ορίσει το Υπουργείο Υγείας. Μπορείτε να ενημερωθείτε για τον προγραμματισμό των χειρουργικών επεμβάσεων πατώντας εδώ.

 

Ερώτηση 20: Την ημέρα που θα χειρουργηθώ πού μπορεί να περιμένουν οι οικείοι μου;

Απάντηση: Έξω από το Χειρουργείο (2ος όροφος) υπάρχει χώρος αναμονής.

 

Ερώτηση 21: Ποιες ώρες επιτρέπεται το επισκεπτήριο;

Απάντηση: Καθημερινά από τις 17:00 μέχρι τις 20:00.

 

Ερώτηση 22: Μπορεί να παραμείνει συνοδός μαζί με τον ασθενή κατά την διάρκεια της νοσηλείας του;

Απάντηση: Ναι, όπου κατά την κρίση του Διευθυντή του Τμήματος νοσηλείας, είναι απαραίτητη η παραμονή ενός συνοδού για τον ασθενή, θα δίνεται άδεια παραμονής σε συγγενικό πρόσωπο, η οποία θα υπογράφεται από τον Θεράποντα Ιατρό ή την Προϊσταμένη Νοσηλεύτρια του Τμήματος νοσηλείας. Στην άδεια θα αναγράφεται το ονοματεπώνυμο του ασθενή και η συγγενική σχέση με τον συνοδό. Επίσης, σε περίπτωση παραμονής συνοδού προσώπου, που απασχολείται κατ’ οίκον για τη φροντίδα του ασθενή, το πρόσωπο υποχρεούται να δηλώνει στην Προϊσταμένη της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας τον Α.Μ.Κ.Α. καθώς και τον Α.Μ.Κ.Α. του εργοδότη και να προσκομίζει αντίγραφο του εργοσήμου για τον τελευταίο πλήρη μήνα απασχόλησής του.

 

Ερώτηση 23: Νοσηλεύεται το παιδί μου, μπορείτε να μου δώσετε άδεια παραμονής συνοδού;

Απάντηση: Ναι. Στις παιδιατρικές κλινικές, επιτρέπεται ο συνοδός, κατόπιν έγκρισης του Θεράποντος Ιατρού και της Προϊσταμένης του Τμήματος.

 

Ερώτηση 24: Μπορώ να έχω αποκλειστική νοσοκόμα κατά τη νοσηλεία μου;

Απάντηση: Ναι. Σε περιπτώσεις ασθενών που αδυνατούν να αυτοεξυπηρετηθούν, είναι δυνατό να παρέχεται επιπλέον φροντίδα από Αποκλειστικές/-ους Νοσοκόμες/-ους Ατομικής Φροντίδας (Α.Ν.Α.Φ.) οι οποίοι φέρουν αποκλειστικά την ευθύνη για τις υπηρεσίες που παρέχουν (ΥΑ Υ4α/οικ.37804, ΦΕΚ1023/Β/2013 &Υ4α/οικ.75206, ΦΕΚ 1944/Β/2013). Οι Α.Ν.Α.Φ. καλούνται μόνο από τη Νοσηλευτική Υπηρεσία και μόνο από το σχετικό Κατάλογο Αποκλειστικών Νοσοκόμων της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πειραιώς και Αιγαίου, κατόπιν έγγραφης αίτησης του ασθενή ή των συνοδών του. Η τήρηση της διαδικασίας αυτής αποτελεί νομική υποχρέωσή σας και είναι απαραίτητη για την ασφάλεια των ασθενών και την προστασία της δημόσιας υγείας.

 

Ερώτηση 25: Μόλις γεννήθηκε το μωρό μας στο Νοσοκομείο σας. Τι έγγραφα πρέπει να έχω για να το δηλώσω;

Απάντηση: Θα πρέπει να έχετε μαζί σας:

  • Ταυτότητες ή διαβατήρια των γονέων
  • Ληξιαρχική πράξη γάμου (εφόσον είστε έγγαμοι) ή σύμφωνο συμβίωσης
  • Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης και των δύο γονέων (εφόσον είστε δηλωμένοι σε διαφορετικούς δήμους)
  • Πράξη προσδιορισμού επωνύμου τέκνου (εφόσον είναι το πρώτο σας τέκνο)
  • Α.Φ.Μ. και των δύο γονέων
  • Α.Μ.Κ.Α. και των δύο γονέων

 

Ερώτηση 26: Υπάρχει τρόπος να μεταφέρω τον ασθενή από το Νοσοκομείο στο σπίτι; Ο ασθενής δεν είναι σε θέση να περπατήσει και να χρησιμοποιήσει ταξί διότι χρειάζεται φορείο.

Απάντηση: Ναι, κατόπιν συνεννόησης με το Ε.Κ.Α.Β..

 

Ερώτηση 27: Πώς / πού μπορώ να δώσω αίμα;

Απάντηση: Θα πρέπει να απευθυνθείτε στο Τμήμα Αιμοδοσίας το οποίο βρίσκεται στον Α’ όροφο του Νοσοκομείου. Οι ώρες αιμοδοσίας είναι 09:00 – 13:00 μόνο τις εργάσιμες ήμερες (Δευτέρα έως Παρασκευή εκτός Αργιών).

 

Ερώτηση 28: Μπορώ να επιλέγω τι φαγητό θα τρώω όσο νοσηλεύομαι στο Νοσοκομείο;

Απάντηση: Όχι. Ο Θεράπων Ιατρός συνεργάζεται με Διατροφολόγο και καθορίζουν το είδος της διατροφής που πρέπει να ακολουθείτε. Αποφύγετε να παραγγέλνετε έτοιμο φαγητό. Ό,τι δεν ελέγχεται από το Νοσοκομείο μπορεί να επιβαρύνει το πρόβλημα της υγείας σας.

 

Ερώτηση 29: Μπορώ να χρησιμοποιώ το κινητό μου τηλέφωνο;

Απάντηση: Ναι, μπορείτε, σεβόμενος το χώρο νοσηλείας και τους υπόλοιπους ασθενείς του δωματίου. Υπάρχουν χώροι που δεν επιτρέπεται η χρήση του κινητού τηλεφώνου και θα το διαπιστώσετε από τις αναρτημένες πινακίδες και τις οδηγίες του προσωπικού.

 

Ερώτηση 30: Πώς μπορώ να υποβάλω παράπονο/καταγγελία για την εξυπηρέτησή μου στο Νοσοκομείο;

Απάντηση: Το παράπονο ή η καταγγελία πρέπει να κατατεθεί επωνύμως και ενυπογράφως για να γίνει η σχετική ενημέρωση των εμπλεκόμενων και η διερεύνηση των γεγονότων, βάσει συγκεκριμένων στοιχείων. Απευθυνθείτε στο Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας.

 

Ερώτηση 31: Πώς μπορώ να ευχαριστήσω το προσωπικό και το Νοσοκομείο για τις υπηρεσίες που έλαβα και να το μάθουν;

Απάντηση: Συμπληρώνοντας την αντίστοιχη αίτηση με τα στοιχεία των εμπλεκόμενων που θέλετε να ευχαριστήσετε. Την αίτηση μπορείτε να την προμηθευτείτε από την Γραμματεία – Πρωτόκολλο (1ος όροφος).

 

Ερώτηση 32: Πού μπορώ να καπνίσω;

Απάντηση: Το κάπνισμα απαγορεύεται σε όλους τους χώρους του Νοσοκομείου, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. Υ1/ΓΠ/76017/29.07.2002 Υγειονομική Διάταξη.

 

 

Συχνές Ερωτήσεις Εφαρμογής του Γ.Κ.Π.Δ.

 

Ερώτηση 1: Απαιτείται το Νοσοκομείο όπως κάθε φορέας παροχής υπηρεσιών υγείας να έχει οπωσδήποτε λάβει την προηγούμενη συγκατάθεση κάθε ασθενούς για την επεξεργασία των δεδομένων του προσωπικού χαρακτήρα, προκειμένου να του παράσχει υπηρεσίες υγείας;

Απάντηση: Όχι, δεν απαιτείται.

 

Ερώτηση 2: Απαιτείται το Νοσοκομείο όπως κάθε φορέας παροχής υπηρεσιών υγείας να έχει οπωσδήποτε λάβει την προηγούμενη συγκατάθεση κάθε εργαζομένου του για την επεξεργασία των ευαίσθητων δεδομένων του προσωπικού χαρακτήρα, στο πλαίσιο της εργασιακής του σχέσης;

Απάντηση: Και πάλι, όχι.

 

Ερώτηση 3: Δικαιούται ένας ασθενής να λάβει αντίγραφα του ιατρικού του φακέλου από το Νοσοκομείο, ως υπεύθυνο επεξεργασίας;

Απάντηση: Ναι, κάθε ασθενής ως υποκείμενο δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, έχει δικαίωμα να λαμβάνει γνώση του ιατρικού του φακέλου και να λαμβάνει αντίγραφα αυτού.

 

Ερώτηση 4: Δικαιούται ασθενής, ως υποκείμενο δεδομένων, να ζητήσει από το Νοσοκομείο να διαγράψει τον ιατρικό του φάκελο από τα αρχεία του;

Απάντηση: Όχι, το δικαίωμα του υποκειμένου των δεδομένων «να λησμονηθεί» και το δικαίωμα διαγραφής των δεδομένων του (Δικαίωμα διαγραφής, «δικαίωμα στη λήθη» / Right to be forgotten), όπως κατοχυρώνεται στις διατάξεις του άρθρου 17 του Γ.Κ.Π.Δ., δεν εφαρμόζεται στην επεξεργασία δεδομένων στον τομέα της παροχής υπηρεσιών υγείας, λαμβανομένων υπόψη των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου αυτού.

 

Ερώτηση 5: Δικαιούται το Νοσοκομείο, ως υπεύθυνος επεξεργασίας, να χορηγήσει αντίγραφα του ιατρικού φακέλου ασθενούς, που έχει αποβιώσει, σε τρίτο;

Απάντηση: Ναι. Εξαιρούνται του προστατευτικού πεδίου εφαρμογής των ρυθμίσεων για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα οι θανόντες.

 

Ερώτηση 6: Δικαιούται τρίτος να λάβει από το Νοσοκομείο, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, αντίγραφα ιατρικού φακέλου ασθενούς;

Απάντηση: Ναι, αλλά για τη νομιμότητά της διαβίβασης των αντιγράφων του ιατρικού φακέλου του ασθενούς σε τρίτο, απαιτούνται σωρευτικά (όπως για κάθε άλλη επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα) καταρχήν: (α) η ύπαρξη ενός νόμιμου, καθορισμένου και σαφή σκοπού επεξεργασίας, (β) η συνδρομή μίας τουλάχιστον από τις νομικές βάσεις, που αναφέρονται στο άρθρο 9 παρ. 2 του Γ.Κ.Π.Δ. για τις ειδικές κατηγορίες δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (ευαίσθητα δεδομένα) και (γ) η διασφάλιση της τήρησης όλων των θεμελιωδών αρχών, που διέπουν κάθε επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Απαιτείται, επιπλέον, ο φορέας παροχής υπηρεσιών υγείας, ως υπεύθυνος επεξεργασίας, να ενημερώσει το υποκείμενο των δεδομένων για τη σκοπούμενη διαβίβαση και να του θέσει εύλογη προθεσμία, προκειμένου να είναι σε θέση να προβάλει ενδεχομένως αντιρρήσεις για τη διαβίβαση αυτή.

Ως προς την εισαγγελική παραγγελία, η Α.Π.Δ.Π.Χ. έχει κατ’ επανάληψη κρίνει ότι αυτή δεν δεσμεύει το φορέα παροχής υπηρεσιών υγείας, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, ως προς τη διαβίβαση. Ο φορέας παροχής υπηρεσιών υγείας, ως υπεύθυνος επεξεργασίας, οφείλει σε κάθε περίπτωση να εξετάζει τη συνδρομή των προαναφερόμενων προϋποθέσεων για τη νομιμότητα της διαβίβασης στον αιτούντα τρίτο. Εάν κρίνει ότι τα ζητηθέντα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, για οποιονδήποτε νόμιμο λόγο δεν επιτρέπεται να διαβιβαστούν στον αιτούντα τρίτο, οφείλει να απορρίπτει αιτιολογημένα τη σχετική αίτηση, κοινοποιώντας την απορριπτική αυτή απάντηση και στην εισαγγελία που είχε εκδώσει τη σχετική παραγγελία.

 

Ερώτηση 7: Δικαιούται συγγενής ασθενούς να λάβει από το Νοσοκομείο, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, αποτελέσματα εξετάσεων του ασθενούς, εφόσον αυτός δεν είναι σε θέση να τα παραλάβει ο ίδιος;

Απάντηση: Ναι, αρκεί να μπορεί να θεμελιωθεί η νομιμότητα της επεξεργασίας αυτής (διαβίβασης) σε δύο τουλάχιστον νομικές βάσεις, που περιλαμβάνονται στο άρθρο 9 παρ. 2 του Γ.Κ.Π.Δ.: (1) εφόσον πρόκειται για επεξεργασία που είναι απαραίτητη για την προστασία των ζωτικών συμφερόντων του υποκειμένου των δεδομένων ή άλλου φυσικού προσώπου, εάν το υποκείμενο των δεδομένων είναι σωματικά ή νομικά ανίκανο να συγκατατεθεί (άρθρο 9 παρ. 2 στοιχ. (γ΄) του Γ.Κ.Π.Δ.) και (2) εφόσον πρόκειται για επεξεργασία που είναι απαραίτητη για τη θεμελίωση, άσκηση ή υποστήριξη νομικών αξιώσεων ή όταν τα δικαστήρια ενεργούν υπό τη δικαιοδοτική τους ιδιότητα (άρθρο 9 παρ. 2 στοιχ. (στ΄) του Γ.Κ.Π.Δ.).

Εννοείται ότι εφόσον ο ασθενής, που δεν είναι σε θέση να παραλάβει ο ίδιος τα αποτελέσματα των εξετάσεών του (πχ. διότι αναρρώνει), έχει εξουσιοδοτήσει νομίμως συγκεκριμένο συγγενή του να τα παραλάβει στο όνομα και για λογαριασμό του, αυτός ο νομίμως εξουσιοδοτημένος συγγενής του ασθενούς ταυτίζεται με το υποκείμενο των δεδομένων και ασκεί το δικαίωμα πρόσβασης στο όνομα και για λογαριασμό του, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 15 του Γ.Κ.Π.Δ.

 

Ερώτηση 8: Δικαιούται δικηγόρος να λάβει από το Νοσοκομείο, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα εντολέα του;

Απάντηση: Ναι, αρκεί ο δικηγόρος να είναι νόμιμα εξουσιοδοτημένος από το υποκείμενο, βάσει είτε πληρεξούσιου εγγράφου είτε έγγραφης εξουσιοδότησης θεωρημένης από δημόσια αρχή για το γνήσιο της υπογραφής του υποκειμένου των δεδομένων. Αντίθετα, δεν επιτρέπεται η χορήγηση σε δικηγόρο δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα – και, μάλιστα, ευαίσθητων – του υποκειμένου των δεδομένων στη βάση της απλής διαβεβαίωσης του δικηγόρου ότι του έχει δοθεί σχετικά νόμιμη προφορική εντολή από το υποκείμενο σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Ν.4194/2013 (Κώδικας περί Δικηγόρων).

 

Ερώτηση 9: Δικαιούται φορέας παροχής υπηρεσιών υγείας να παράσχει τηλεφωνικά πληροφορίες για την κατάσταση της υγείας ασθενούς (και, μάλιστα αποτελέσματα εξετάσεών του);

Απάντηση: Όχι, η δυνατότητα παροχής πληροφοριών από τηλεφώνου σχετικά με την κατάσταση της υγείας ασθενούς πρέπει να αποκλειστεί, λόγω των κινδύνων που εγκυμονεί πρωτίστως για τους ασθενείς, αλλά και τους φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας, ως υπευθύνους επεξεργασίας.

 

Ερώτηση 10: Μπορεί ένα νοσηλευτικό ίδρυμα να αποστείλει ιατρικές εξετάσεις ασθενούς και αποτελέσματά τους σε άλλα νοσηλευτικά ιδρύματα, στη λογική λήψης «δεύτερης γνώμης» και με ποιο τρόπο;

Απάντηση: Ναι, εφόσον απαιτείται είναι δυνατή η αποστολή από νοσηλευτικό ίδρυμα, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, ιατρικών εξετάσεων ασθενούς και των αποτελεσμάτων τους σε άλλα νοσηλευτικά ιδρύματα, για την εκ νέου αξιολόγησή τους, εφόσον η επεξεργασία αυτή (διαβίβαση) δύναται να θεμελιωθεί σε οποιαδήποτε από τις αναφερόμενες στο άρθρο 9 παρ. 2 του Γ.Κ.Π.Δ. νομικές βάσεις. Εφόσον πρόκειται ιδίως για επεξεργασία απαραίτητη για σκοπούς προληπτικής ή επαγγελματικής ιατρικής ή ιατρικής διάγνωσης, η διαβίβαση αυτή δύναται να θεμελιωθεί στη διάταξη του άρθρου 9 παρ. 2 στοιχ. (η΄) του Γ.Κ.Π.Δ.. Σε κάθε περίπτωση, το πρώτο νοσηλευτικό ίδρυμα, ως υπεύθυνος επεξεργασίας, οφείλει να ενημερώσει προηγουμένως τον ασθενή για τους αποδέκτες των δεδομένων του. Όσον αφορά ειδικότερα τον τρόπο της διαβίβασης, θα πρέπει να διασφαλίζεται η τήρηση της αρχής της ακεραιότητας και της εμπιστευτικότητας των δεδομένων, με τη λήψη όλων των ενδεδειγμένων μέτρων για τη διασφάλιση του απορρήτου και της ασφάλειας της επεξεργασίας. Εφόσον η διαβίβαση γίνεται ηλεκτρονικά, θα πρέπει να διενεργείται στη βάση ψευδωνυμοποίησης και κρυπτογράφησης. Εάν η διαβίβαση γίνεται μέσω εταιρειών – παρόχων υπηρεσιών αποστολής (κούριερ), θα πρέπει και πάλι να διασφαλίζονται τα προαναφερόμενα, με την πρόσθετη επισήμανση ότι οι εν λόγω εταιρείες, σε κάθε περίπτωση, δεν θα πρέπει να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα των ασθενών.

 

Ερώτηση 11: Έχουν υποχρέωση τα νοσηλευτικά ιδρύματα ή άλλοι φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας να διαθέτουν τα δεδομένα αγορών και αναλώσεων φαρμάκων σε εταιρείες στατιστικής ανάλυσης και μελετών;

Απάντηση: Ναι, τα δεδομένα αγορών και αναλώσεων φαρμάκων, εφόσον είναι απολύτως ανωνυμοποιημένα, δύνανται ενδεχομένως να χορηγηθούν, πχ. στη βάση των διατάξεων για τη διάθεση ανοικτών δεδομένων, εφόσον υποστηρίζουν ήδη τη διαδικασία ανωνυμοποίησης και ανάρτησης στο διαδίκτυο των δεδομένων αυτών.

 

Ερώτηση 12: Μπορεί ένας ερευνητής να ζητήσει να έχει πρόσβαση στα αρχεία του νοσηλευτικού ιδρύματος για το σκοπό της διενέργειας επιστημονικής έρευνας;

Απάντηση: Ναι. Η Α.Π.Δ.Π.Χ κρίνει παγίως (βλ. σχετικές αποφάσεις 46/2004, 47/2004, 16/2005, 32/2006) ότι η διενέργεια επιστημονικής έρευνας συνιστά νόμιμο σκοπό επεξεργασίας, μεταξύ άλλων, και λόγω του ότι σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 1 του Συντάγματος η ανάπτυξη και η προαγωγή της έρευνας αποτελεί υποχρέωση του Κράτους. Η πρόσβαση στα αρχεία του νοσηλευτικού ιδρύματος συνιστά επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων. Προκειμένου η επεξεργασία να είναι νόμιμη θα πρέπει το νοσηλευτικό ίδρυμα να ζητήσει την άδεια της Α.Π.Δ.Π.Χ για να επιτραπεί η πρόσβαση του ερευνητή στα αρχεία του. Η Α.Π.Δ.Π.Χ με τη σχετική άδεια καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την προστασία των δικαιωμάτων των ασθενών (ανωνυμοποίηση δεδομένων, καταγραφή των δεδομένων εντός του χώρου του νοσηλευτικού ιδρύματος, κ.λπ.).

 

Ερώτηση 13: Μπορεί ένας Ιδιώτης Ιατρός να χρησιμοποιήσει στοιχεία από το ιατρικό αρχείο που τηρεί και να τα δημοσιεύσει σε ένα επιστημονικό άρθρο;

Απάντηση: Ναι. Η διεξαγωγή επιστημονικής έρευνας συνιστά νόμιμο σκοπό επεξεργασίας, μεταξύ άλλων, και λόγω του ότι, σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 1 του Συντάγματος, η ανάπτυξη και η προαγωγή της έρευνας αποτελεί υποχρέωση του Κράτους. Η δημοσίευση στοιχείων του ιατρικού φακέλου του ασθενούς, από τα οποία προκύπτει η ταυτότητα του ασθενούς, συνιστά επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων. Προκειμένου η επεξεργασία αυτή να είναι νόμιμη θα πρέπει ο ιδιώτης ιατρός να ζητήσει άδεια από την Α.Π.Δ.Π.Χ.. Αντίθετα, η δημοσίευση στοιχείων του ιατρικού φακέλου του ασθενούς κατά τρόπο που να μην είναι αμέσως ή εμμέσως προσδιορίσιμη η ταυτότητα του ασθενούς, δεν συνιστά επεξεργασία προσωπικών δεδομένων που εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο του νόμου για την προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

 

Ερώτηση 14: Μπορούν οι φορολογικές αρχές να έχουν πρόσβαση στους ιατρικούς φακέλους των ασθενών;

Απάντηση: Ναι. Η πρόσβαση στους ιατρικούς φακέλους των ασθενών από τις φορολογικές αρχές για το σκοπό του δημόσιου φορολογικού ελέγχου (π.χ. Σ.Δ.Ο.Ε.) συνιστά νόμιμο σκοπό επεξεργασίας, εφόσον προβλέπεται σχετική αρμοδιότητα των αρχών στη σχετική νομοθεσία. Για την επεξεργασία αυτή δεν απαιτείται η έκδοση άδειας προς το νοσηλευτικό ίδρυμα (άρθρο 7Α παρ. 1 στοιχ. δ΄), ενώ παράλληλα απαλλάσσεται και το νοσηλευτικό ίδρυμα από την υποχρέωση να ενημερώσει προηγουμένως τους ασθενείς. Αυτό προβλέπεται και στο άρθρο 82 παρ. 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη του άρθρου 32 παρ.3 του ν.3986/2011.

 

Ερώτηση 15: Είναι νόμιμη η εγκατάσταση καμερών σε νοσηλευτικά ιδρύματα;

Απάντηση: Ναι. Η εγκατάσταση καμερών σε νοσηλευτικά ιδρύματα είναι νόμιμη για το σκοπό της ασφάλειας προσώπων και αγαθών, όπου κατ’ αρχήν δεν μπορεί να έχει πρόσβαση ένας επισκέπτης ή ασθενής (άρθρο 20 παρ. 1 της οδηγίας 1/2011). Η εγκατάσταση καμερών σε νοσηλευτικά ιδρύματα για το σκοπό της παροχής υπηρεσιών υγείας είναι νόμιμη υπό τις προϋποθέσεις που θέτει η παράγραφος 2 του άρθρου 20 της Οδηγίας 1/2011 της Α.Π.Δ.Π.Χ..

 

Περισσότερες Πληροφορίες

Οι παραπάνω πληροφορίες αντλήθηκαν από τις επίσημες ιστοσελίδες του Υπουργείου Υγείας και της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (Α.Π.Δ.Π.Χ.). Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον νέο Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (Γ.Κ.Π.Δ.) μπορείτε να ανατρέξετε σε σχετικές ανακοινώσεις στις ιστοσελίδες του Υπουργείου Υγείας και της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.